Onrust in de Oranjewijk

Angst, ontzetting en ongeloof vervulde op vrijdag 28 mei de bewoners van de anders zo rustige Oranjewijk in Culemborg toen ze overspoeld werden door een woeste horde jonge SGV-ers met hun vrienden. Menigeen vroeg zich af of de Oranjewijk het nieuwe Terweyde was geworden.

Toen vervolgens een aantal illustere personen bezit nam van garages en grasvelden, en een kwijlende, grommende, valsuitziende hond van het formaat kalf de buurt werd ingejaagd, was voor een paar mensen de maat vol. Gewapend met stenen en stokken mobiliseerden zij zich om zo de straten terug te veroveren op ‘dat SGV-tuig’.

Vossenjacht

Gelukkig wisten de altijd-zo-kalme-overzichthoudende-en-toch-gezellige, vrolijke- JOC-leden de gemoederen te bedaren. Vriendelijk, beheerst en met het hen zo vertrouwde natuurlijke overwicht legden zij aan de verhitte bewoners uit wat er aan de hand was. Het betrof hier namelijk de jaarlijkse Vossenjacht van de SGV (en ook dit was uiteraard zo’n leuke JOC-activiteit)!

Hét hoogtepunt van de activiteitenclub van de korfbalvereniging, waar de jeugdleden het hele jaar halsreikend naar uitzagen. Die uitleg was voor de bewoners reden om hun wapentuig aan de kant te werpen, waarna zij zich tevreden naar hun knusse huizen begaven.

En toen kon het beginnen. De 35 deelnemers werden in groepjes verdeeld en gingen –al-dan-niet onder (gewapende) begeleiding op zoek naar de vossen, die zich allemaal rond het thema –wereldkampioenschap voetbal- hadden verkleed. Bij de meeste vossen moest ook nog een opdracht worden uitgevoerd, voordat de kinderen verder konden zoeken naar de volgende vos.

Hoewel de opkomst iets minder was dan vorig jaar, zowel onder de kinderen als onder de vossen, was het een gezellige avond. Onder het mom van ‘alle beetjes helpen’ is de opbrengst (€ 40,-) bestemd voor het nieuwe clubhuis.