Zaaldienst

Waarom is een zaaldienst tijdens de thuis wedstrijden zo belangrijk en welke taken komen daar allemaal bij kijken?

Hierbij een overzicht wat er van je wordt verwacht als je staat ingedeeld als zaalcommissaris. Voor sommige zal dit bekend zijn en voor een aantal van jullie is dit de eerste keer dat je ingedeeld staat om een zaaldienst te draaien.

Wat wordt er van de zaalcommissaris verwacht?

De zaalcommissaris is aanwezig in de zaal en draagt zorg dat de wedstrijden op tijd kunnen beginnen. Mocht er een wedstrijd vertraagd zijn, is het belangrijk om in overleg met de scheidsrechter de eindtijd van de wedstrijd te bepalen. Verder is de zaalcommissaris zichtbaar middels een rode bodywarmer en zorgt hij/zij ervoor dat de scheidsrechter kleedkamer en de EHBO ruimte open is voor het geval er iets nodig is. Het scorebord wordt bemand door iemand van de jeugd, dus van de zaalcommissaris wordt verwacht dat er duidelijke afspraken gemaakt worden tussen scheidsrechters en scorebord bediende. Verder zullen zij ervoor zorgen dat alle overige ballen en palen opgeruimd worden door de teams. De ruimte waar deze opgeslagen liggen is onder de wedstrijden dicht is.

De zaalcommissaris is op de hoogte van:

1. Het wedstrijdprogramma
  2. Lijst met aangewezen scheidsrechters
  3. Plaats van de verbandtrommel en de icepack
  4. De plaats waar het spelmateriaal zich bevind.
  5. De gang van zaken m.b.t. het scorebord

De taken van de zaalcommissaris zijn:

1. Afspraken maken met de scheidsrechter m.b.t. de eindtijden van de wedstrijd zodat de volgende wedstrijd ook op tijd kan beginnen.
  2. Bij een blessure de EHBO ruimte aanwijzen (EHBO hoeven wij niet te verrichten maar mag natuurlijk wel)
  3. Verzoeken om ongewenste gasten de sporthal te verlaten
  4. Afspraken maken met de bediende van het scorebord en de scheidsrechter.

Mocht er geen scheidsrechter op komen dagen dan moeten we iemand regelen.

Dit gaat in samenspraak met de scheidsrechters coördinator (Danny van Zanten)

Bevoegdheden van de zaalcommissaris zijn:

Wanneer de wedstrijd niet op tijd begint, moet de tweede helft eventueel ingekort worden. Zodat de volgende wedstrijd op het geplande tijdstip kan beginnen. Dit gaat in afstemming met de scheidsrechter.

Maar het belangrijkste is om er voor te zorgen dat iedereen zijn wedstrijden kan spelen.