Uitgebreid verslag Familiedag 2016

Dit jaar was anders dan anders. Familiedag was dit keer niet op Hemelvaartsdag. Het viel ongelukkig samen met Bevrijdingsdag. Daarom is besloten voor een andere datum te kiezen, namelijk zaterdag 25-juni.

Deze 31ste editie deden er 11 teams mee. Veel van deze teams hadden voorgaande jaren ook al eens mee gedaan. Maar dit jaar waren er opvallend veel jonge jeugdspelers die een nieuw team inschreven. Omdat er zoveel van dit soort ‘jonge jeugd’ teams waren, is besloten om twee verschillende poules te maken. De jeugdpoule en de normale poule.

De voorbereidingen op de dag zelf gingen met hulp van onze vrijwilligers erg snel en voor we het wisten hadden we tijd voor een bakje koffie voordat de eerste deelnemers binnen kwamen druppelen. Het weer in de ochtend was goed en dus zat de stemming er al lekker in. Om 11uur werd het eerste fluitsignaal van de dag gegeven. Er werd vanaf de eerste minuut van het toernooi meteen fanatiek gestreden, immers maakt iedereen evenveel kans op de beker. De wedstrijden duurden 20 minuten. Toen het om 13 uur tijd was voor de pauze waren er al veel doelpunten gevallen. Geweldig om te zien dat de niet-korfballers minstens even fanatiek zijn als de wel-korfballers en dat ook de niet-korfballers gewoon mee kunnen scoren.

Wel jammer was dat het weer inmiddels was omgeslagen. Het was al eventjes aan het regenen en ook na de pauze was het nog een natte bedoeling. Nu was dat voor sommige kinderen natuurlijk helemaal niet erg, een beetje water. Zij gingen met zijn allen vrolijk het watervoetbalspel in, want ja; ik ben toch al nat!

Tussendoor was er ook nog een extra prijsuitreiking. Wilhelmina ging er vandoor met de sportiviteitsprijs. Zij kregen met het hele team een lekkere taart.
Naarmate het tweede deel van het toernooi vorderde kon de balans al een klein beetje opgemaakt worden en konden sommigen al gaan na denken over de opstelling voor de finale.

De finale van de kidspoule was De Sjeetjes tegen Don’t F*** with the Fuchsia’s. In de laatste poulewedstrijd werd deze nog gewonnen door De Sjeetjes. Maar in de finale waren de rollen omgekeerd. Don’t F*** with the Fuchsia’s gingen er vandoor met de winst en zij zijn het 1ste team ooit op de nieuwe ‘Kidspoule familiedag’ beker.
Bij de grote finale ging het tussen (o.v.b) en Cas wil de beker terug. Lang bleef het 0-0. Zo lang zelfs dat de officiële speeltijd er op zat. André (de scheidsrechter) was hier al op voorbereid, want meteen na het affluiten van de wedstrijd moesten de aanvoerders zich melden en werd duidelijk uitgelegd hoe er verder gespeeld ging worden. Beide teams wisselden van vak en functie en de extra tijd ging weer lopen. Nog steeds bleef het lang 0-0 en het leek erop dat er strafworpen genomen moesten gaan worden. Tot 2 minuten voor tijd de aanvoerder van Cas wil de beker terug, Cas zelf, het enige doelpunt erin schoot van afstand. (o.v.b) kreeg nog een paar kansen om gelijk te maken, maar ze hadden niet het geluk aan hun zijde. Toen het eindsignaal klonk had Cas dus zijn beker terug.

De officiële prijsuitreiking volgde na afloop van de grote finale en daarin werden beide winnaars getrakteerd op een lekkere taart en natuurlijk de bekers.
Een beetje pech hadden we met het weer. Maar al met al was het zeker weer een geslaagde dag. Waarin zowel niet-korfballers als wel-korfballers gezellig samen hebben kunnen sporten. Het was dit jaar een bijzonder sportief toernooi. Wij van de familiedagcommissie willen iedereen daar hartelijk voor bedanken. Ook degenen die ons geholpen hebben met alles op de dag zelf: het opzetten van het watervoetbal, het uitzetten van de velden, de wedstrijdleiding, de barmedewerkers, de muziek, de scheidsrechters en de opruimploeg.

Iedereen heel erg bedankt en we hopen iedereen volgend jaar weer terug te zien op donderdag 25 mei, Hemelvaartsdag en dus: Familiedag!

Namens de familiedagcommissie,
Johannes