Activitas – SGV; een minuutje te lang

KESTEREN – Waar in het eerste duel tussen de streekrivalen Activitas uit Maurik en SGV uit Culemborg, SGV met een punt verschil de winnende ploeg was, wist dit keer Activitas de punten thuis te houden. ‘Mede dankzij de invallers en ons eigen sterke spel hebben we een goede wedstrijd neergezet. Jammer van het laatste tegendoelpunt,’ aldus coach Andre Pasman. In een wederom zeer spannende streekderby wordt het in de sporthal in Kesteren 16-15.

Vanaf de eerste minuut gaat het gelijk op. Na een openingstreffer van Martijn Verheij, volgt een tegedoelpunt en een treffer van Lukas Verweij. Activitas lijkt vastberaden de punten thuis te houden en scoort drie keer op rij; 4-2. Maar Lennart en Naomi Persoon trekken via twee doelpunten de wedstrijd weer naar de Culemborgers toe. Tegentreffers van Activitas worden goedgemaakt door Verheij, Marjan Helmond, Timon Mertens en Lennart Persoon. De ruststand wordt bepaald op 8-8.

Snel na de rust weet Activitas meerdere malen de korf weer te vinden, maar de achterstand wordt steeds goedgemaakt door treffers van Verheij, Verweij en Mertens; 11-11. Dan lopen de Maurikers uit tot een voorsrong van 3 punten dankzij strafworpen die ze van de scheidsrechter meekregen. ‘Het leek erop of de scheidsrechter zijn grabbelton had meegenomen; hij maakte aan beide kanten vreemde beslissingen,’ meent Pasman. Maar Mertens laat zien dat de wedstrijd nog niet verloren is. Hij scoort ook via een strafworp, waarna Activitas nogmaals de korf vindt. Opnieuw zet SGV de turbo aan en scoort via Simone Wijkmans en de invallende Ryanne van Culenborg en Bart Emons, die belangrijke kansen afmaken. Helaas duurde de wedstrijd een minuutje te lang om met een punt naar huis te gaan. Activitas had het geluk nog eenmaal de korf te vinden, wat genoeg was voor een overwinning; 16-15.